mandag 1. oktober 2007

Pakket og klar!

Bildet er tatt på kontoret til Flyktninghjelpen i ettermiddag. Her fikk jeg den siste briefing på programmet i Kenya og Burundi.

Det er er helt klart en likhet med en ekspedisjon og å planlegge en reise til et land med forskjellig kultur, språk og klima. I tillegg er noen av områdene såpass urolige at det blir lagt stor vekt på sikkerhet.

Den siste uken har jeg reist land og strand rundt i Norge og holdt foredrag i forbindelse med Forskningsdagene og det internasjonale polaråret. Reiselektyren har vœrt bøker om Afrika og info fra Flyktninghjelpen. Det siste halvåret har lest det jeg har kommet over om Afrika, men jeg tror lœringskurven vil stige raskt under denne studieturen.

Før en ekspedisjon leter en etter alle de "worst case" scenarier en kan tenke seg, og jeg leter så etter alle mulige løsninger på disse. Jeg må innrømme at mitt "worst case" før denne studieturen med Flyktninghjelpen er VARMEN! Varme områder står ikke høyest på min reiseliste og de neste to ukene vil vise om det er andre "worst case" scenarier som burde stått høyere...

SIKKERHET går igjen under briefingene mine med Flyktninghjelpen. De opererer ofte som eneste hjelpeorganisasjon i krigssoner. De slipper ikke slike som meg inn i de mest urolige områdene der de opererer.

Det vil bli interessant å erfare hvordan jeg reagerer på de farene jeg har psyket meg opp på å møte på denne reisen. Vil de bli mer skremmende enn bresprekker, is som brekker opp under teltet på Polhavet eller isbjørn som angriper?

Jeg gleder meg til å få mer kunnskap om Flyktninhjelpens arbeid. Sist helg hadde jeg foredrag på en internasjonal konferanse der representanter for Røde Kors og FNs høykommessariat for flyktninger også hadde innlegg. Da jeg fortalte at jeg var ambassadør for Flyktninghjelpen eller NRC (Norwegian Refugee Council) som er de initialenen de er mest kjent under utenfor Norges grenser sa alle: " NRC is an impressive organization."

Som nordmann ble jeg jo stolt, og jeg gleder meg til studieturen og gruer meg til varmen....

Vi satser på å gi en rapport hver dag, men det kan hende at denne studieturen er som en ekspedisjon: Alt går ikke alltid etter planen :-)

Neste kommentar kommer fra Nairobi, Kenya.

1 kommentar:

Anonym sa...

God tur,

Vet at du vil gjøre en kjempejobb! Dette er du god på. Vi gleder oss til å høre fra deg. Og selvfølgelig fixer du varmen. Tenk på Damenes badeturer på Huk mandag morgen kl. 07.00 (gjerne i snø og slaps) - så blir du raskt avkjølt.
Hvis det allikevel blir for ille skal vi lage snøengeler og tenke kalde tanker til deg.

Klem Anne
Damenes Skiklubb

PS. Apropo varme: Jeg tror du får arve ullgenseren min..........................